Dorpsnieuws

Joost JansenHet is Goed Nieuws dat de heilige Willibrord heeft gebracht in de 7e eeuw in de Nederlanden. Eerlijkheid gebiedt dat wij hier in het zuiden allang eeuwen ervoor met het christendom in contact zijn gekomen: Servatius, Lambertus, de heilige Cunera. Willibrord echter is uiteindelijk de Apostel van de Lage Landen geworden.

Hoe het ook zij, het gaat uiteindelijk om die Blijde Boodschap die sinds Jezus’ Verrijzenis door zijn vrienden en door generaties na hen over de hele wereld is verspreid. ‘Gaat uit over de hele wereld en verkondigt het evangelie aan heel de schepping’, hoorden we zojuist in het evangelie.

De eerste vraag die ik me zelf – hardop – stel: is het een Blijde Boodschap? Als het echt een Blijde Boodschap is dan gaan we er toch allemaal achteraan? Ik kan me nog goed herinneren dat ik als jochie van tien bij het horen van een muziekgezelschap op straat snel op mijn fietsje sprong om te kijken wat er te doen was. Dit gebeurt vandaag niet bij die Blijde Boodschap van Jezus. Wat meer is: een Blijde boodschap uitdragen veronderstelt dat dit ook door blijde mensen gedaan wordt. Zijn wij die blijde mensen die een Blijde Boodschap overbrengen? Aan u het antwoord.

U begrijpt dat ik de inzet van een heilige Willibrord en zijn gezellen dichtbij wil halen. Wat zij toen hebben gedaan, hebben we ook vandaag nodig. Hard nodig. Waarom? Gewoon één gegeven: de generatie jongeren geboren tussen 1995 en 2015 – ze noemen dat de generatie Z – heeft 70 % kans op een depressie of een burn-out vanwege de overmaat aan prikkels waaraan zij worden blootgesteld. Ze worden van jongs af aan koest gehouden met een tablet of voor de televisie gezet, er wordt van alle kanten aan hen getrokken. Ze missen rust en ze kunnen zich niet meer vervelen. Is dat zo belangrijk: je kunnen vervelen? Ja, heel belangrijk zeggen de ontwikkelingspsychologen want wanneer een kind (en ook oudere kinderen, zoals ik) zich niet meer kunnen vervelen, zijn ze ook niet creatief. Om een blijde boodschap te kunnen ontvangen en er van te kunnen genieten, moet je een beetje rustig zijn van binnen, en open minded.

Wat is dan die Blijde Boodschap waarvoor Willibrord en zoveel andere volgelingen van Jezus hebben rondgebracht? Allereerst: het is een verhaal dat mensen samenhoudt, een gezamenlijk verhaal.  Samen één verhaal hebben, verbindt. De Bijbel, de Blijde Boodschap, is zo’n verhaal. Het heeft zijn waarde bewezen de afgelopen eeuwen. Nu vervaagt dit gezamenlijke verhaal vanwege de individualisering. Het eigen emo-verhaal staat meer centraal. Dat zie je in talkshows op de televisie. Het zorgt er ook voor dat ieder afzonderlijk verhaal zo belangrijk voor jou is dat je een eigen politieke partij begint. Er zijn er nu negentien in de Tweede Kamer.

Die Blijde Boodschap weet ook mensen hoop te geven. Hebt u gehoord dat nadat de apostelen op pad zijn gestuurd, Jezus ten hemel wordt opgenomen en – nu komt het – hen blijft volgen en sterken? Met die Blijde Boodschap heb je dus altijd ruggensteun van Jezus, van God, om blijdschap uit te stralen en te delen. Je gedragen weten is heel belangrijk om veilig in het leven te staan. Uitstekend medicijn tegen burn-out en depressie.

Zijn wij die mensen die deze Blijde Boodschap waardig zijn? Ik kan snel ‘ja’ zeggen maar dan maak ik me er gemakkelijk van af. Die Blijde Boodschap van geloof, hoop en liefde veronderstelt dat je je er mee bezig houdt, ook op een doordeweekse dag. Die Blijde Boodschap zit al in een Onzevader of een Weesgegroet dat je bidt. Zo klein (of zo groot) kan het zijn. De Blijde Boodschap werkt ook als je het misboekje mee naar huis neemt en in de komende week nog eens een verhaal leest. De Blijde Boodschap werkt zeker op het moment dat mensen negatieve praat hebben en jij blijft reageren vanuit een positieve instelling. De Blijde Boodschap is ook voor ieder een opkikker om zelf van binnen blijdschap toe te laten. ‘Toe te laten’: u hoort het goed. Want alles is voorhanden. Nu nog onze bereidheid en dankbaarheid!

pastor Joost Jansen