Redactioneel

151203-wvdl-N279uitgccserveas29VOORKANTOver het feit dat de inwoners van Heeswijk-Dinther geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen van de N279 valt niet te twijfelen. De bijeenkomst trok een volle zaal met wel 150 toehoorders. Meer foto's:    film N279

Voetprint van de nieuwe weg is al te zien
Aan het woord is Herman vd Brink, omgevingsmanager van aannemerscombinatie De Vaart die terugblikt op wat er al is gebeurd. Drie maanden geleden zijn ze gestart met de werkzaamheden.
Er zijn inmiddels 13 panden gesloopt en nog 5 panden moeten onder de slopershamer. De bomen zijn gekapt en dit is gefaseerd gedaan door de aanwezigheid van vleermuizen. De dassenburcht op Laverdonk is met beleid en onder toeziend oog van Das en Boom verplaatst naar de oude burcht richting het dorp. Het fietspad aan de overkant van het kanaal is geasfalteerd en verbreed van 3 naar 4 meter en van Den Bosch tot Veghel open voor verkeer. Op Laverdonk zijn 63 eiken mogen blijven staan en is de weg daar aangepast. Bij Berlicum is al een nieuw stuk Aa aangelegd en zijn de vissen overgezet. De ventweg van Heeswijk naar Berlicum is geasfalteerd en kan bijna in gebruik genomen worden
Uit de zaal kwam dan ook een compliment : Firma vd Vaart houdt er echt de vaart in !!!

Wat is de planning voor komend jaar?
Het is de bedoeling dat eind 2016 de 2x2 rijbanen klaar zijn van Veghel naar den Bosch en vice versa. De meeste aansluitingen die daarvoor gemaakt moeten worden kunnen buiten het verkeer om gedaan worden. Bij 4 aansluitingen moeten viaducten gebouwd worden. Het viaduct bij Middelrode naar Schijndel wordt ná Paaspop voor vijf maanden afgesloten voor verkeer, omdat het verbreed moet worden. Voor de fietsers wordt op dit moment bekeken of er een mogelijkheid gemaakt kan worden dat zij wel over de brug kunnen gaan. Zeker belangrijk voor de scholieren.
De huidige haag naast de N279 wordt verwijderd en opgeslagen. Daarvoor in de plaats komt een vangrail als scheiding tussen de banen. Dit zal gebeuren in de nachten van januari en februari. De haag wordt later teruggeplaatst tussen de parallelweg en de N279.
Ook wordt er al begonnen met de noordelijke rijbaan aan de zijde van Berlicum, Middelrode en Heeswijk. Tussen mei en september wordt de aansluiting met de A50 worden gemaakt. Natuurlijk zal het verkeer hier wel enige hinder van ondervinden.

Aandacht voor de natuur
De inpassing van de weg in de groene omgeving krijgt veel aandacht. Omdat er in het gebied beschermde planten- en diersoorten voorkomen wordt het project N279 Noord begeleid door ecologen. Op diverse plaatsen zijn voorzieningen voor dieren zoals faunatunnel, dassenrasters, vleermuishotels.
Zo krijgt de omgeving van Kasteel Heeswijk niet meer de status van ‘natuurbeheer’ maar van ‘landgoedbeheer’ dat veel beter past bij een kasteel. Dus minder brandnetels, maar meer rododendrons! Dit gebeurt in samenwerking met Brabants Landschap en Stichting Kasteel Heeswijk.

Verlichting en veiligheid
Bij alle op- en afritten komt verlichting. Het zijn speciale lampen met een platte onderkant waardoor het licht op de weg schijnt en niet op de omgeving.
De N279 blijft een 80 kilometer weg.
En dan tot slot nog een waarschuwing voor de fietsers : Volg de omleidingen, want de wegen kunnen niet volledig worden afgesloten voor het werkverkeer en dat kunnen gevaarlijke situaties teweeg brengen !!!

Dynamisch Beekdal
Bart Pastor, projectmanager van het Dynamisch Beekdal vertelt dat de werkzaamheden vanaf Kasteel Heeswijk tot aan de Wamberg stilgelegd zijn door de rechter. ’t Groene Hart heeft bezwaar gemaakt op de omgevingsprocedures. In januari wordt het opnieuw bij de rechter voorgelegd, maar tot die tijd mag er niet aan worden gewerkt.. Een grote teleurstelling voor de agrariërs, de omwonenden en de klankbordgroep. En dat na jaren voorbereiding. Hopelijk is de uitspraak gunstig en kunnen de boeren toch nog in dit voorjaar op tijd hun maïs en gras inzaaien.

Een vruchtbare en informatieve avond, waarna iedereen er van de Provincie nog een drankje op mocht nemen.

Tekst: Ine Zonneveld
Foto's: Wim van der Lubbe

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen